11 september 2020

Wat kun je doen tegen gevoelige tanden

We hebben het allemaal wel eens gehad: je drinkt een warme kop thee of juist koude frisdrank en je voelt  direct een pijnscheut door je tanden of kiezen gaan. Een heel naar gevoel. Wanneer je dit vaak hebt, dan heb je last van gevoelige tanden. Dit is heel vervelend.

Gevoelig tandbeen

We zullen eerst vertellen wat er precies gebeurd wanneer je last hebt van gevoelige tanden. Gevoelige tanden worden vooral veroorzaakt door teruggetrokken tandvlees. Hierdoor komen de wortels van je tanden bloot te liggen. Tandbeen is heel gevoelig en reageert heel sterk op prikkels. Wanneer je iets kouds of juist warms eet en drinkt dan geeft het tandbeen deze prikkels direct door aan de zenuwen in je tanden of kiezen. Dit veroorzaakt die vervelende pijn.

Oorzaken van gevoelige tanden

Je tandvlees kan zich terugtrekken om verschillende redenen. De belangrijkste reden is ontstoken tandvlees. Dit kan heel heftig zijn en hierdoor kunnen je tanden zelfs loslaten. Maar ook te hard poetsen kan ervoor zorgen dat je tandvlees zich terugtrekt. Naast het terugtrekken van het tandvlees zijn er ook nog andere oorzaken voor gevoelige tanden. Dit zijn: gaatjes, zuren in je eten en tanden knarsen of klemmen. Tanden knarsen of klemmen is heel moeilijk om te ontdekken omdat niet iedereen het door heeft dat ze dat doen in hun slaap. Een mondhygiënist kan je hierbij helpen.

Oplossingen

Als je last hebt van gevoelige tanden wil je het liefst gelijk een oplossing. Wij hebben een aantal tips voor je om ervoor te zorgen dat je tanden minder gevoelig worden.
  1. Zachte tandenborstel
Gebruik bij het poetsen een zachte of medium tandenborstel. Hierdoor borstel je je tanden en tandvlees minder hard. Zo zorg je ervoor dat je tandvlees zich niet terugtrekt. Het is wel belangrijk om je tandvlees mee te poetsen zo zorg je voor een goede doorbloeding en gezondheid.
  1. Gebruik minder tandpasta
Heb je een specifieke plaats in je mond waar je tanden extra gevoelig zijn? Gebruik daar dan minder tandpasta. Tandpasta heeft een schurende werking en kan ervoor zorgen dat je tanden extra gevoelig worden.
  1. Vermijd sterk schurende pasta
Zoals we bij het vorige punt al aangaven schuurt tandpasta je tanden. Het is bij gevoelige tanden dus belangrijk om te kiezen voor een licht schurende variant en vooral geen tandpasta te kiezen voor extra witte tanden. Deze tandpasta’s bevatten namelijk meer schuurmiddel.
  1. Later poetsen
Bij gevoelige tanden kun je het beste pas een uur na het eten van een maaltijd je tanden poetsen. Je tanden en tandvlees krijgen zo na de maaltijd eerst wat ‘rust’. Als je een uur na het eten je tanden poetst is dat beter.
  1. Speciale tandpasta
Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten tandpasta verkrijgbaar. Wanneer je gevoelige tanden hebt is het aan te raden om te kiezen voor een speciale tandpasta. Deze pasta voor gevoelige tanden is wat milder en zorgt ervoor dat je tanden toch goed schoon worden.   Heb je zelf veel last van gevoelige tanden of wil je meer informatie hierover. Dat kan! Neem contact op met uw tandarts in Breda en wij beantwoorden al je vragen.